22فوریه 2022- بر اساس مطالعه جدیدی که در مجله غدد درون ریز و متابولیسم بالینی از انتشارات انجمن غدد درون ریز منتشر شده است، چاقی ممکن است بر عملکرد کلیه ها در افراد مبتلا به دیابت نوع 2، به ویژه در زنان، تأثیر منفی بگذارد.

نفروپاتی دیابتی یا بدتر شدن عملکرد کلیه در افراد دیابتی، به دلیل فشار خون بالا و قند خون بالا ایجاد می شود. تقریباً از هر سه بزرگسال مبتلا به دیابت، یک نفر به بیماری مزمن کلیوی مبتلا می باشد و بیماری های کلیوی نهمین علت مرگ و میر در ایالات متحده هستند. بیماری کلیوی در طول زمان به مرحله نهایی بیماری کلیوی پیشرفت می کند و افراد مبتلا به بیماری کلیوی مرحله نهایی، اغلب برای زنده ماندن نیاز به پیوند کلیه دارند.

دکتر ژی هونگ لیو، از بیمارستانJinling و دانشکده پزشکی دانشگاه نانجینگ در نانجینگ، چین، گفت: تحقیق ما نشان می دهد که چگونه چاقی به بروز و پیشرفت نفروپاتی دیابتی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2، به ویژه در زنان کمک می کند. کنترل فشار خون و قند خون در این افراد ممکن است برای کند کردن پیشرفت به مرحله نهایی بیماری کلیوی کافی نباشد، و مطالعه ما نشان می دهد که کنترل وزن برای افراد دیابتی چقدر مهم است.

محققان داده های شاخص توده بدنی 158284 بزرگسال آسیای شرقی را از پروژه ی بیوبانک ژاپنتجزیه و تحلیل کردند. شواهد ژنتیکی نشان داد که سطوح بالاتر شاخص توده بدنی با افزایش خطر بیماری کلیوی دیابتی و کاهش سطح فیلتراسیون کلیه در 3972 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است. یافته های این تحقیق نشان می دهد که شاخص توده بدنی ارتباط علّیتی با افزایش سطح پروتئین در ادرار نداشت، و زنان مبتلا به چاقی و دیابت نوع 2 بیشتر از مردان در معرض خطر ابتلا به بیماری کلیوی دیابتی بودند.

دکتر لیو می‌گوید: کلیه‌های افراد چاق مبتلا به دیابت باید بیشتر تحت بررسی باشد، زیرا این افراد در معرض خطر بیشتری برای بیماری کلیوی هستند، و در حالی که بیماری مزمن کلیوی هیچ درمانی ندارد، تشخیص زودهنگام و درمان چاقی می‌تواند پیشرفت به مرحله نهایی بیماری کلیوی را کاهش دهد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-02-obesity-end-stage-kidney-disease-women.html